Iklan Berbayar

Khamis, 5 Mei 2011

ibu, ibu, oh hari ibu dah dekat

salam....

baru teringat, hari ibu sabtu ni kan.... maknanya lagi 2 hari.... ermhhh mesti korang dah plan kan.... ape nak bagi, mana nak ajak makan, mana nak bawak jalan-jalan.... tanda nak kenang jasa ibu.... bagus.... jadi anak yang mengenang budi....

aku teringat pasal ada bayak iklan yg tertampal kat blog-blog dari pengiklan-pengiklan.... yang mana diorang cuba promosi "no flower for mother" hehe... aku setuju gak...takkan la asyik bagi bunga... ape, ingat macam korang bercinta ke.... sikit-sikit nak bagi bunga.... tak bunga cokelat....alahaiii create sumthing new la....

lagi satu, bawak gi restoren jamu makan.... bawak gi hotel ka.... ape ka... bukan aku melarang...tapi dengan aktiviti typical camtu, sebenarnya korang cuma menggembirakan hati korang je... kenapa aku ckp camni... macam anti sangat... nak tau kenapa...meh aku cerita... kan aku pernah kerja kat bidang FnB ni...

anyway...tak salah bawak kat restoren kegemaran korang....cuma apa yang aku perhatikan... kalau setakat bawak kat restoren pastu korang hantar balik umah dan tinggalkan diorang.... macam tak ada.... lagipun masa hari tu lah berduyun-duyun orang datang restoren... sesak, menyusahkan dan macam-macam lagi risiko yang akan membuatkan korang tak seronok meluangkan masa dengan ibu korang tu... kan dah rosak program sekejap korang tu...

apa yang aku cadangkan...kalau betul-betul korang berkesempatan dan berhajat nak "celebrate" hari ibu, korang cukuplah sekadar ajak adik beradik kumpul ramai-ramai kat rumah ibu korang tu..pastu masak ramai-ramai, dan luangkan seluruh hujung minggu tu kat rumah parent korang tu... biar meriah, biar riuh dengan anak-anak korang (mana yang dah ada anak) kan laaagi bermakna dari korang hayak paent korang tu ke sana ke mari.... ni pendapat aku lah.... pasal, kadang aku kesian.... especially buat diorang yang sambut "hari ibu" kat restoren/cafe, dengan keadaan yang kelam kabut, bising, dan juga muka pelayan yang keletihan.... rasa cukup membantutkan mood korang kan.... kalau dah hilang mood, adoyai.... buat ape pun dah tak best!

tu lah serba sedikit cadangan aku... takyah bawak gi hotel atau restoren, diorang sibuk dan penat nak melayan karenah pelangan, kang kalau diorang buat muka ketat...korang jugak yang mengeluh....baik habiskan hujung minggu kat rumah parent korang, dan kembalikan nostalgia berkumpul sesama adik beradik....  mesti parent korang hepi tengok anak-anak dengan cucu diorang....

tapi jangan tanya aku sambut ke tak....memang aku tak sambut...hahahha kejam kan...tak kenang budi sungguh... macam anak derhaka je bunyiknye....  ya...memang aku tak sambut atau buat sumthing special.... entah... pada aku...kalau betul-betul aku nak sambut, ada baiknya aku kumpul je kat umah parent aku.... beli ape yang patut then bawak balik rumah.... kumpul dengan adik beradik... biar riuh dengan anak menantu dan cucu... dan paling penting, aku takla jadikan amalan "penghargaan untuk ibu hanya sekali dalam setahun"

lagipun, sebelum ni dan sekarang jugak....aku mana boleh luangkan weekend masa hari ibu ni....kalau dulu aku terpaksa melayan pelanggan yang nak sambut, kali ni tugasan "mendera" aku time hari ibu...ada baiknya aku tak sambut pada spesifik masa.... kan...kan... tapi taknak jadi typical macam org lain yang dok kata "sambut hari ibu/bapa sepanjang tahun"...

4 ulasan:

DEN COMANDO berkata...

nite, terimokasih pasal mengingek kan Dne..sobonarnya Den pun tak tahu bilo ari ibu tu...yang den tahu, cukup bulan kono balik kampung jonok ibu Den tu....

Unknown berkata...

aku pun dah naik lupa dah...almaklumla... sejak kejebaru ni memang tak ingat.... masa keje kat sikeret resipi dulu manjang... 2 minggu seblom hari ibu/bapa promosi tak hengat.... free itu lah, free inilah.... tu yg aku tak galakkan sangat diorang gi makan2 ka...cuti-cuti malaysia ka... orang ramai sangat....

Unknown berkata...

hari ibu?apik xtau nk hadiahkan aper

Unknown berkata...

diri anda dan masa anda.... hadiah paling bermakna tu