Iklan Berbayar

Khamis, 7 Julai 2011

restoren, makan luar dan tapak kasut

salam.... (aku jadi baik hari ni)

dalam malas melanda....gatal pulak jejari ni nak menaip.... mana tak nya, dalam seminggu asyik kecoh pasal "ayam kentaki tapak kasut", pasal itulah, pasal ini lah....

aku tak terkejut pun...... (cam kerek kan ayat, mesti korang menyampah)

lama dah aku bergelumang dengan industri food and beverage ni, macam-macam dah aku tengok..... yang kelakar, yang menyampah, yang geli hati, yang geli geleman.... satu-satu dah jadi irama kenangan kat dalam kepala otak aku ni.....

aku takmo cerita panjang, takut-takut lepasni kalau aku nak keje kat mana-mana FnB establishment diorang rejek buta-buta pulak....silap haribulan kena saman.... sekadar nasihat, dan sekadar pembuka mata, jangan kita melatah, apa yang korang nampak tu baru sedikit, dan baru 1 restoren.... kat malaysia yang  syurga dunia untuk makanan ni kan, ada berapa restoren korang pegi? banyak kan.... dan rasa-rasanya 60 peratus masa makan korang kat restoren kan? 

dah tentu lagi banyak dan macam-macam lagi perkara kembang tekak yang terjadi....

sebenarnya aku nak cerita lain.... tapi aku rasa, aku nak cerita pasal menu "kembang tekak" yang mungkin lagi hebat dari cerita "kentaki tapak kasut".... sedia..... ni lah senarai-nya.....

entry

1. creamy mushroom soup - with thick phlegm and fresh spit
2. fresh salad - rolled tomato and letuce on the floor, sometimes kicked-to-pass
3.bread - doing "sepakraga" before warm up to make it soft (sometimes we make it as futsal ball...haha)

main course

1. prime steak -  punched, kicked and slapping on the wall to tenderise the meat
2. black pepper sauce with a good unimaginable ingredient, as long as not changing colour and taste
3.mix vege - mixed with "substance that freshly picked from nostril"

drinks

1. hand dipped iced water (free flow)
2. floor-rolled fresh fruit juice handled with unwashed hand (nicer if handler doing "sumting else" before)

perkhhh banyak lagi lah.... kalau nak disenaraikan perkara-perkara ni... iskkk.... aku nak tulis pun dah tak boleh.... terlalu banyak.... (nak muntah pon ada... semua ni boleh terjadi di semua taraf restoren hatta restoren berbintang 7 sekalipun)

paling best, dan korang akan dapat "most of extra unimaginable ingredient" without changing color and flavour kalau korang "berjaya" buat "maximum annoyance to your server till their ass burning on fire"

pendajalan maksimum akan dilakukan.... haaa.... ape dia... customer always right? hahahha whatever we do to your food is never wrong.... remember that... hehhee (mampos aku kena kondem lepas ni)

pasti korang akan makan sampai licin!!! (hasil kajian, setiap "pendajalan" akan 80 peratus berjaya)  

ok dah.... dah... nasihat aku...

"be nice to your server, you will be served like "raja", leave them tips, next time u come, they will serve u like "maharaja" - especially kalau korang gi kat restoren / cafe yang bertaraf bintang.....

p/s :kita biasa dengar CUSTOMER ALWAYS RIGHT kan.... ikut pengalaman aku, ape yang terjadi, "CUSTOMER NOT ALWAYS RIGHT BUT CUSTOMER ONLY HAVE RIGHT!"  jangan nak perasan korang sentiasa betul hokey......

Tiada ulasan: