Iklan Berbayar

Khamis, 7 April 2011

mimpi ngeri..... macam-macam hal bila nak pilihanraya ni

tak tau ape nak cakap.... bising? meriah? hingar bingar? atau....entahla... bercampur baur bunyi.... sorakan, teriakan, jeritan..... dah macam rojak pasembur, kalau tak rojak mamak.... adoyai.... nak gi mamak pun susah...

polis merata.... orang berkumpul macam semut.... ada yang cakap berapi, ada yang berucap sampai berasap-asap... nasib tak ada bau hangit..... pelik jugak ni.... orang dah ramai bersorak sambil menggenggam tangan ke langit....

aku pandang kiri....penuh warna biru muda....aku pandang kanan....penuh warna biru tua....

"rasuah...rasuah.... biru tua rasuah!!" jerit sebelah kiri....

"rosak akhlak....biru muda rosak akhlak!!" balas sebelah kanan....

"Allah...ape jadi ni" aku duk berbisik....

"tolak-tolak, tolak biru tua" sorakan bergema

"hapus-hapus, hapus biru muda" jeritan bertambah emosi...

tiba tiba ada suara sumbang yang entah mana datangnya.... rasa-rasa macam dari belakang.....

"biru muda pengkhianat!!!!!!!!" cukup jelas, cukup kuat....berdesing telinga aku hoi!

"apa...hoi biru tua perasuah...!!!" jeritan balas dari sebelah kiri.....

"hoi barua!!!!!!!!" terdengar lagi jeritan emosi.... sekonyong-konyong pelbagai barangan berterbangan....

"ah sudah...." aku mula panik......

jeritan semakin bersahut-sahutan....

"barua pengkhianat!!"----------"barua perasuah!!!!" jeritan bersilih ganti

aduh....sakit kepala.... tak lama kemudian aku terasa asakan dari kanan dan kiri....

"mana polis berperisai.....mana diorang ni pergi... ARGHHH!!!!" jeritan aku semakin tenggelam.... macam ibarat gajah bertempur, aku dok tersepit ni..... "tolong....aku tak terlibat...."

tiba-tiba pandangan aku diselimuti kabus yang amat tebal....perit, pedih dan menyesakkan pernafasan.....

apakah....adakah....nyawaku sudah hampir penghujungnya...Ya Allah, ampunkan dosa-dosaku.....

serentak itu aku terasa satu terjahan padu... aku tahu ianya adalah semburan dari meriam air polis berperisai... arghhh aku kelemasan.... semburan tepat ke muka....

aku hampir pengsan...dalam pada itu sayup-sayup terdengar..... satu bisikan..... "pengundi tu kan raja yang akan memilih pemimpin yang akan bekerja untuk rakyat, tetapi di mana letaknya taraf raja jika pemimpin boleh mempengaruhi pemilih? siapa raja? atau pemilih dah jadi 'kaduk naik junjung'?".....

tiba-tiba.... "GEDEBUSHHH!!!!" satu tembakan tepat ke muka sekali lagi.....aku terus menjerit.....

"huh...huh...huuuhhhh" nafas aku termengah-mengah....

"astaghfirullah...." aku meraup muka.... mimpi ngeri rupanya......

jeling jam kat sebelah, baru jam 230pg....

iskkk gila ah...baru aku fikir nak beli kereta kancil ke kereta mini cooper klasik.... isk isk isk....dah mimpi camni sekali.....

apakah ianya satu petanda..? mungkin aku terlalu banyak disuapkan berita pilihanraya kut.... ermhhh tak apalah.... aku sambung tidurlah......

1 ulasan:

wAt| berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.