Iklan Berbayar

Rabu, 20 April 2011

aku dan internet, cerita dulu-dulu

aku mula kenal internet sejak dari tahun 1996 lagi.... masa tu aku menuntut di selatan tanah air... jangan tanya kat mana...aku memang rahsiakan. nak tau....sila carik ye...nak google pun boleh.....

dulu....masa tu internet taklah selaju sekarang... malah 18 kali lebih perlahan.... memang kalau sesapa yang lahir zaman streamyx/broadband memang menyumpah la.... takut-takut ada orang rejam komputer keluar rumah.... (aku rasa tak kut, pasal komputer dulu pun mahal, desktop sekitar RM2k++, laptop apetah lagi, sekali ganda)

sambungan internet guna modem (external/internal) yang kalau dial aku rasa jiran sebelah boleh dengar... mungkin sesapa yang pernah guna modem ni mesti rindu kan dengan bunyi dia....kalau rindu buleh la sambung wayar telefon kat soket modem (sesetengah lappy ada lagi modem ni)... nombor 1315. tapi caj dia... fuhh....murah lagi broadband....

teringat lagi masa tu, provider yang paling popular, tmnet dengan jaring, caj dia pun boleh tahan MAHAL, siap ada caj akses dengan caj panggilan lagi... lupa-lupa tak ingat plak berapa caj dia.... dah tu ikut jam pulak, jadinya sesapa yang ada internet masa tu memang garu kepala... bil telefon boleh cecah 3 angka! tu untuk internet saja tu.....

alternatif, kalau takde internet kat rumah, gi la cybercafe (cc), masa tu caj cc memang mahal.... sekitar tahun tu paling murah aku pernah dapat RM6 sejam.... tu pun guna modem 56k, bayanglah, dengan kelajuan tu dikongsi dengan beberapa pc.... berapa laju la sangat.... dan paling laju dengan caj yang agak mahal, kalau cc tu guna talian sewa (ISDN) yang kelajuannya sekitar 115kbps! dan cajnya pun....ermmm hampir RM10!

laman sosial.... ermhhh usah dimimpi facebook, twitter, myspace dan lain-lain.... kompom berat.... apetah lagi blog-blog yang penuh dengan flashy widget.... mau tak loading terus... walaupun dunia blog dah bermula, kebanyakannya menggunakan penyedia web percuma. nak taknak terpaksa la belajar sedikit sebanyak HTML coding. nak tau program untuk bersosial yang paling popular masa tu.... antaranya mirc, Yahoo messenger, ICQ dan beberapa lagi lah.... pasal 3 ni je lah yang biasa aku guna masa tu...  internet user gunakan benda-benda ni jadi laman sosial diorang....

walau ape pun, aku lebih dekat dengan irc, tak sangka, perbualan hanya dengan teks tanpa suara dan wajah cukup-cukup membawa kesan sampaikan boleh buat program yang kitorang panggil "gath", singkatan dari gathering... waktu tu lah baru bersua muka dan berkenal-kenalan... mungkin ada yang sempat berbual di telefon sebelum tu, tapi segalanya terungkai bila masa gath.... cam sweet je kan....

ape tak nya....selain merapatkan silaturrahim.... ada juga yang rapat sampai ke walimatulurus.... alhamdulillah...

penyalahgunaan....ada jugak.... disebabkan ke"kreatif"an diorang ni, ianya dijadikan landasan untuk mengumpul "peminat-peminat gejala sosial".... korang paham-paham jelah....aku malas nak terang lebih...nanti korang mencuba pulak....

sewaktu aku kenal program-program tu lah, aku juga mula kenal dengan cyberwar, dari mail bomber, ip flooder, nuke, GIMPing, back orifice dan macam-macam lagi lah.... paling selalu aku guna, nuke... dan sistem yang selalu jadi mangsa, windows 95, pasal ape, dia simple... sekadar masukkan no ip, klik, POFFF!!.... sistem kawan tu terus error dengan skrin biru.... line internet kadang-kadang disconnected.... mesti irritating gile kawan tu kan.... hihihi....anyway aku takla nuke orang sesuka hati.... pasal nanti orang nuke aku balik... cuma untuk mereka-mereka yang menyakitkan hati je, memang aku nuke tanpa belas kasihan, siap mintak tolong member nuke satu ip beramai-ramai (gelak jahat).... lagipun aku seram gak kut-kut dia guna sistem lagi advance.... kena bom dengan nuke dari OS linux.... mau rentung pc member....

tu zaman dulu lah....zaman mula aku kenal internet.... walaupun aku dah terkebelakang lebih 10 tahun (internet mula dalam tahun 1985 kalau tak silap kat malaysia ni) ...aku  bersyukur sekarang internet dah laju, loading page pun dah cepat.... nak tengok movie/video clip secara streaming pun tak mengecewakan....

tapi tetap menyumpah bila line slow atau line kena capped akibat terlepas bandwidth limit... biarpun dia bagi 120kbps.... hahahhaha.....

Tiada ulasan: