Iklan Berbayar

Rabu, 29 September 2010

Sesuatu yang membuat anda teruja

sumber: The Sun
klik artikel untuk besarkan


Masa aku tengah selak-selak surat khabar online, aku terbaca artikel kat atas tu, tak sangka, makin ramai penduduk asia yang semakin kaya dan bergelar jutawan, tetapi kenapa masih ramai yang masih miskin. kadang-kadang ramai yang bergaji lumayan tetapi masih terbeban dengan hutang piutang dan akhirnya diisytihar muflis....

Apa yang aku boleh simpulkan, kemuflisan seseorang banyak berpunca dari kesilapan mereka menguruskan kewangan. Belanja lebih dari kemampuan menjadi salah satu punca. Keinginan diri untuk "mengikut" trend juga menjadi faktor lain yang "menjayakan" sasaran seseorang untuk menjadi muflis.

Aku taknak ulas panjang... sebab bab perbelanjaan dan keborosan seseorang terlalu banyak diutarakan dan dibincangkan sehinggakan semua orang dah jadi "immune"... dah tak jadi kesan nasihat-nasihat tu semua....

Apa yang nyata "dah terhantuk baru la nak mengeluh"...dah dapat surat dari bank, barulah nak menggelabah....

Kalau dulu... tepuk dada tanya selera, leset kad kredit.... sign, dapat apa yang diidamkan....

Sekarang, bila dah tak mampu bayar, tepuk dahi macam orang hilang akal!..... mula la nak jumpa AKPK....

Iskkk melalut pulak.... jauh dah "kelaut" bebelan aku ni... keh keh keh

apepun kalau korang baca "ke-melalut-an" aku ni.... pernah tak tanya diri, sebelum aku nak "tepuk dada tanya selera, apa kata aku tepuk poket tanya perancang kewangan" mungkin dia boleh bagi jalan macamana nak "biakkan" simpanan...

atau paling kurang, boleh ke masuk "senarai" jutawan macam kat artikel atas tu... 

BOLEH....tak mustahil pun... takyah bukak bisnes atau join skim cepat kaya...yg penting macamana nak rancang duit hasil titik peluh....tu aje... sampai masa... tepuk poket, beli je ape yang diidam....

bab nak biak, bab nak rancang, aku pun tak mau tulis kat entry ni...pasal aku dah cover pasal tu dalam entry yang lepas.... kalau korang serius nak rancang, dan rajin.... korang korek je entry sebelum ni...
TETAPI...aku rasa korang malaskan nak korek entry yang lepas....betul tak?......

Hmmmm....terpulang.....

Tiada ulasan: