Iklan Berbayar

Isnin, 20 Disember 2010

mulut jahat hati baik dan mulut manis hati busuk

Amaran:sekadar pendapat yang terlalu peribadi, tidak melibatkan sesapa yang hidup atau mati, sekadar renungan...
terasa?, tepuk dada tanya akal.....

pernah tak korang....terdengar ungkapan-ungkapan macam ni....

"si polan tu mulut je manis, tapi hati dia, busuk macam bangkai"

atau........

"korang jangan ambik hati, sipolan tu mulut je jahat, tapi hati dia baik"

mesti biasa dengar kan....aku pun dah biasa gak dengar.....

tapi,...ada tapinya....pada aku....dua-dua ni aku tak suka....pasalnya, dua golongan nie jenis tak pandai jaga hati orang...dua-dua ni tetap akan menyebabkan "kesakitan" hati kepada mereka yang terlibat secara langsung.....

aku tau ramai tak setuju....mana taknya.... diorang tu belum tentu jahat....dan yang pasti simulut manis dan berhati busuk tu akan duduk di "ranking" tertinggi dalam "darjah kejahatan" kan....semestinyalah.... aku tak nafikan, hampir 100 peratus akan katakan si mulut manis berhati busuk adalah orang yang jahat....betul tak? tak perlu perdebatan....

aku pasti dengan mudahnya dapat undi majoriti....hahahha

golongan kedua, si mulut jahat tapi hati baik....aku rasa ramai yang ber"pro-kontra" golongan ni.... aku tau, selama ni kita sering disogokkan dengan istilah ni. aku sendiri setuju, si mulut jahat berhati baik ni masih ada yang boleh menerimanya.... almaklumla..."ranking" kejahatannya jauh lebih rendah dari si mulut manis berhati busuk tadi.... aku sendiri tak menafikan yang aku boleh terima golongan ke 2 ni...cuma.... apa yag sama, mulut diorang ni, boleh menyebabkan kesakitan hati yang kronik tau.... dan aku rasa sia-sia bila nak bertekak atau bercanggah pendapat apatah lagi mendengarkan ceritanya dikala diri individu tu dikuit dengan rasa marah atau rasa tak puas hati.... perkataan pasti ikut sedap mulut je....

korang agak dan rasa, apa keputusannya?....
 rasa sakit hati kepada mereka yang terlibat.....betul tak??

mari kita renungkan....dan kenapa aku tetap tak suka golongan mulut jahat hati baik ni. pada aku, golongan ni masih boleh dianggap jahat kerana tindak tanduk diorang ni masih boleh menyebabkan sakitnya hati orang lain. dan ingatlah, bila seseorang tu dah sakit hati, dikhuatiri tindakan yang jauh lebih buruk akan berlaku. aku masih ingat pepatah.....

"KERANA PULUT SANTAN BINASA, KERANA MULUT BADAN BINASA"

implikasi pepatah ni cukup besar pada aku. kalau yang binasa tu badan si mulut jahat, aku cuma cakap "padan muka", tetapi, jika badan yang binasa tu melibatkan orang lain, aku susah nak menerimanya.... dah tentu, badan si mulut jahat akan terima tindakan dari individu yang sakit hati dengan "kejahatan mulut" si mulut jahat tadi, tetapi...badan individu yang mengambil tindakan pun boleh binasa akibat tindakannya "membinasakan" badan si mulut jahat....

tak ke naik ranking "kejahatannya".....tak caya, cuba google.... "akibat mulut jahat" dan senaraikan akibatnya.....

tak tersenarai kan...BANYAAAKKKKKK sangat.....

pada pendapat aku....cukup-cukuplah, tak perlu dijaja lagi istilah mulut jahat hati baik tu lagi....anggaplah jika kita nak jadi baik, pastikan hati dan pertuturan kita baik. latihlah ia, jagailah ia....jangan sampai kita menyakitkan hati orang lain..... janganlah kita menjadi terlalu individualistik dengan menyatakan kata-kata yang kita hamburkan tu disebabkan kita ada hati dan perasaan. tak terfikir ke, orang yang korang hamburkan ayat tu juga ada hati dan perasaan?

jaga hati, jaga pertuturan, InsyaAllah, semakin kurang kita menyakitkan hati orang lain, semakin sedikit kita melukakan perasaan orang lain, semakin kita akan disayangi.... 

Tiada ulasan: