Iklan Berbayar

Isnin, 30 Ogos 2010

Fahami apa yang pasangan kita tak faham...

Selalu kita dengar, "kalau nak hidup berpasangan dengan bahagia, kita mesti faham memahami", betul ke?


Yang nyatanya, semakin kita cuba memahami, semakin sakit hati, semakin kita "bertegang urat" dan semakin bergoncang perhubungan tu... dan yang nyata, semakin pening kita fikirkan tentang faham memahami, ada juga yang terpaksa memendam rasa... dan akhirnya, kita terpaksa menerima takdir yang hakikatnya tak boleh bersama!

TETAPI, tah macammana, tah dari mana datangnya, ada seorang ni, menasihatkan dan aku rasa cukup mengubah cara aku berfikir pasal konsep faham-memahami ni...

"CUBA KO FAHAMI YANG PASANGAN KO TAK MUNGKIN FAHAM KO SEPENUHNYA... jadi, fahamilah, yang dia tidak memahami ko" tiba-tiba aku tersentak! "FAHAM YANG PASANGAN KITA TU TAK FAHAM PASAL KITA?"

"HAAA.... macam mana tu?"

"ko balik....ko fikir, ko cuba bincangkan dengan pasangan ko, tu pon kalau dah ada lah, tak pon ko buat research, skarang kan zaman internet" dia sambung balik....

Makin lama, makin aku terfikir....ada benarnya, pasal tak mungkin kita akan faham kehendak dan apa yang difikirkan... betul tak? dan yang nyata kita ni bukan Ahli Psikik yang boleh baca fikiran orang! "reverse psychology" punya teknik rupanya...

Ha....  mesti ramai yang ternganga kan, macam mana nak fahami pasangan kita tu..... "tak faham pasal kita"...?

Mula-mula aku pon terfikir, macamana? bagaimana? ishhh...berat tul tu... pening...pening... makin lama makin aku fahami, rupa-rupanya, dari kita dok sakit kepala fikir.... "kenapa la awek aku tak faham-faham"... "kenapa la boifren aku tak faham-faham apa yang aku nak" ada baiknya pasangan tu mula fikir.... ermhh "dia mmg tak faham aku, tu yang dia tak faham perangai aku... jadi, aku terima."  kan senang! hati tak sakit, biarpon apa yang dia buat tu menyakitkan hati...  yang penting, masing-masing faham yang diorang takkan faham perangai masing-masing dan terima pasangan kita tu "camtu"

mungkin susah nak terima, sesetengah orang akan bercanggah pendapat. aku tau, tak semua perkara kita boleh buat camni. ye lah...takkan kita nak terima kalau pasangan kita tu buat sesuatu yang melanggar norma-norma kehidupan dan kita pon cakap...aku terima... salah tu saudara... apa yang penting, kita terima konsep ni untuk sesuatu yang melibatkan perkara yang "remeh dan agak remeh" yang kadang-kadang boleh menyebabkan "perang besar" akibat dari mempersoalkan tindakan pasangan kita (biasa terjadi ke atas pasangan yang hangat bercinta dan juga suami isteri).

Apa yang penting, ada sesetengah perkara yang tak perlu dipersoalkan secara emosi dan seharusnya difahami dengan konsep di atas. secara tak langsung perasaan hormat akan timbul dan tekanan emosi akan berkurangan... apa yang penting, gunakan akal yang dianugerahkan Illahi sebaiknya untuk menilai konsep di atas...

TEPUK DADA TANYA AKAL....sama-sama kita fikir-fikirkan

3 ulasan:

Gen Fujita berkata...

ni dah start cerita pasal pasangan ni, bila lagi nak menasik minyak ni? nyahaha

ILA berkata...

bro mcm ne kalau mereka yg dah sedia ada pasangan tiba2 terjumpa dgn pasangan lain yg lebih memahami???

nitestalker berkata...

gen fujita: hahahah soalan lain...NEXT!

ila: pasangan lain yg lebih memahami??? sampai bile yek dia boleh memahami tu? adakah dia betul2 paham atau semakin lama dia semakin tak paham...?