Iklan Berbayar

Khamis, 21 Januari 2016

catatan 20 tahun pengalaman seorang pelajar senja episod 4

sambungan dari episod 3

hari ini kami memulakan perjalanan untuk lawatan teknikal di KLIA2, juga untuk latih amali pengangkutan pelancongan (pelajar semester 2) dan subjek tempahan dan tiketan (assignment operasi di lapangan terbang).
beginilah pelajar sijil pelancongan di kolej komuniti...

baiklah... teruskan dengan sambungan kisah sentap....

kisah sentap tu menyebabkan aku membulatkan tekad untuk aku terus melangkah. walaupun teragak-agak, aku bulatkan tekad untuk aku berhenti! aku tak sanggup lagi....

apatah lagi bila kata-kata ini tengiang-ngiang di telinga....
"kalau pergi kerja pun terpaksa seret kaki, lebih baik berhenti!"

dan ditambah dengan video motivasi ini... YES!!! i dare to dream!!


wake up and go out of you comfort zone! masa tu aku berkira-kira untuk berniaga.. tak kisahlah, nak berniaga apa pun...

but... ermm its fails with flying darkness! terus aku switch to 2nd option, JUAL BARANG ANTIK!, nasib baik aku pernah berkenalan dengan seorang peniaga barang antik di kota tinggi ni... risik2, borak2, dapatlah aku jadi "agen rasmi" peniaga tu... lepaslah duit belanja sekurang-kurangnya...

mungkin Allah mahu menguji hambaNya, aku gagal dengan apa yang aku rancangkan TETAPI aku masih dapat mengusahakan sesuatu yang boleh menjana "sedikit" pendapatan... Alhamdulillah, walaupun aku bukanlah seorang hamba yang baik, TETAPI rahmat dan kasih sayangNya terus mencurah...

Ya Allah, ampunilah hambaMu ini...

berbulan juga aku hidup dalam keadaan "sekadar cukup" ketika inilah aku berada di "uncomfort zone". pushing my limit of survival physically and mentally. rasa bila ketika aku perlukan sokongan, tiada siapa yg mahu menyokong... dan org yang mahu menyokong aku, tiba-tiba "hilang"...

tak mengapa... aku terus memandang keadaan ini dengan penuh positif, aku tahu, tuhan sedang menduga aku... dan rahmat lain adalah, aku belajar erti hidup dengan mengalami kehidupan susah. di sini aku memahami erti survival dalam kehidupan. di sini juga aku belajar "menghargai pendapatan" dan nikmat kehidupan.

ketika ini aku banyak berkenalan dengan ramai orang, yang terbuang, yang membuang, dan yg dibuang. pelbagai kisah hidup manusia yang bergelandangan juga dapat aku selami. ya, tebing sungai kota tinggi banyak menyimpan kisah manusia. kisah manusia yang InsyaAllah dapat membuka kotak pemikiran aku untuk menjadi seorang manusia yang lebih baik! keadaan ini juga membuatkan aku belajar dan memahami maksud kata-kata....

"selagi masih ada makanan untuk dimakan untuk sarapan, makan tengahari, dan malam, selagi masih ada rumah untuk melindungi diri dan keluarga, selagi masih ada pakaian untuk melindungi aurat diri dan keluarga dan juga ada kenderaan yang boleh digunakan, BERSYUKURLAH... tak perlu bersungut dan merungut dengan rezeki kurniaan Allah. jika mahu lebih, berusaha dan berdoalah...."

dan sehingga kini, aku akan berasa "sedih" jika ada makanan yang dimakan tidak habis... apatah lagi "terpaksa" membuang makanan yang telah basi kerana tidak habis dimakan.... teringat mereka-mereka yang lapar di luar sana...

dan apabila makan, aku akan pastikan apa yang ada di pinggan dimakan habis tanpa sisa melainkan yang tidak boleh dimakan a.k.a makan sampai licin! biarlah mereka katakan aku kebulur dan dari situ aku mula mendisiplinkan diri untuk meletakkan apa yang perlu di atas pinggan tanpa perlu ada rasa tamak!

sesungguhnya pengalaman itu terlalu berharga, merasai kehidupan tanpa bantuan dari orang lain. walaupun aku tidaklah berada dalam keadaan seperti mereka yang bergelandangan, sekurang-kurangnya pengalaman ini membuatkan aku bersedia dengancabaran yang mendatang...

hinggalah satu hari, my lovely wife planning a "morning star"to  turn our life!

oklah.... stop dulu... nanti abis pulak cerita... what is happening? jeng...jeng...JENG!!!

Tiada ulasan: