Iklan Berbayar

Khamis, 20 November 2014

tips survival diet di majlis buffet dan musim perayaan

bila membicarakan tentang diet dan menurunkan berat badan, majlis makan secara buffet dan musim perayaan semestinya menjadi satu cabaran yang maha hebat. dengan pelbagai makanan dan minuman terhidang dan sedia untuk dimakan pada bila-bila masa, selera yang selama ini DITUMPULKAN sudah pasti menjadi lebih kreatif dan lebih berinovatif untuk menjahanamkan usaha keras selama ini.

jadi bagaimana hendak menyelamatkan program diet?

seharusnya kita sendiri memjadi lebih kreatif, mungkin ramai yang tidak percaya, saya akan bangun mengambil makanan tak kurang dari 4 kali sebelum saya berhenti. mesti ramai tertanya-tanya, berapa banyak saya makan jika sampai 4 kali saya bangun untuk menambah makanan. saya boleh katakan, agak banyak dan cukup kenyang!

di sinilah seharusnya kita menjadi lebih kreatif, tak salah jika anda mahu merasai kesemua hidangan yang dihidangkan. ada caranya, anda boleh mengaplikasikan strategi, "portion control" dan "calory counting". dan paling penting "self control". pastikan sebelum anda bangun untuk mengambil makanan, minum 2 gelas air kosong, buat senaman pernafasan untuk kempiskan perut sekurang-kurangnya 10 kali dan tenangkan fikiran anda. selepas itu barulah bangun dan ambilah hidangan yang anda suka.

asas "portion control" dan "calory counting" sebenarnya  mudah, lebihkan hidangan berkalori rendah seperti sayur-sayuran dan buah-buahan segar dan kurangkan mknan berkalori tinggi. rancang amoun pengambilan setiap makanan. ambil dengan amoun yang kecil dan bukan penuhkan pinggan dengan sejenis makanan. ambil pelbagai makanan tapi hanya 2 3 ketul sahaja. dengan amoun sedemikian, saya rasa biarpun ada 100 jenis hidangan sekalipun, anda masih boleh makan hampir kesemuanya. saya faham, ,mungkin anda penggemar tegar udang, TETAPI, adakan anda akan memenuhkan pinggan anda dengan hidangan udang sahaja? kan satu kerugian. habis sahaja udang anda makan, anda akan ambil ketam pula, begitu juga daging panggang atau kambing panggang. tanpa sedar, dah bertambah saiz pinggang!

memang hancur program diet anda! selera dan nafsu akan gelakkan anda memandangkan begitu mudah anda tewas....

paling penting, makan dengan tenang, jika sanggup, tumpukan kepada apa yang dikunyah. rasai kenikmatan di setiap gigitan dan kunyahan. pasti anda akan merasakan 3 ekor udang yang dimakan sama puasnya seperti memakan semangkuk udang..

anda juga boleh melakukan pelan pemakanan seperti di restoren fine dining. mulakan dengan starter. lebihkan salad dan sayuran bersama sedikit protin dan karbohidrat. (anda tahu bagaimana kan)dan kalau boleh lebihkan pengambilan starter berbanding dengan "main course".

"main course" anda bolehla ambil apa sahaja yang terhidang ASALKAN dengan amount yang sedikit bagi setiap jenis hidangan. tak kiralah ianya makanan laut atau daging. (digalakkan untuk mengambil makanan yang berasaskan panggang/rebus/kukus.) makanlah apa yang anda suka. paling penting ELAKKAN karbohidrat terutama nasi/mee/kuey teow dan lain-lain. INGAT, makan dengan perlahan, usah risau hidangan akan kehabisan.

"dessert" ini juga boleh menjadi satu faktor kegagalan satu usaha diet. untuk mengelakkan diet hancur, anda WAJIB amalkan "portion control". ambil apa yang perlu dan membuka selera sahaja. jika byk yang membuka selera anda, ambillah setiap satu yang anda suka sedikit-sedikit.

diharap tips ini sedikit sebanyak menjadi panduan untuk semua yang sedang menurunkan berat badan. pokok pangkalnya, kawalan  diri sendiri. InsyaAllah, apa yang diusahan akan berjaya

Tiada ulasan: